Lidmaatschap
HUISHOUDELIJK REGLEMENT
ALGEMEEN
Artikel 1. De Uitvaartvereniging “Siddeburen, Tjuchem en Omstreken” werkt in principe in de dorpen Siddeburen, Tjuchem en naaste omgeving. Leden die verhuizen buiten dit gebied kunnen lid blijven van de vereniging.
LIDMAATSCHAP
Artikel 2. Personen, die lid willen worden kunnen zich melden bij de administrateur en dan gelden de volgende regels:
• Tot en met 17 jaar tegen de geldende contributieregeling.
• Vanaf 18 jaar tegen een (door het bestuur vast te stellen) entreegeld
Rechten vervallen onmiddellijk bij:
• Weigering en/of nalatigheid van betaling van de contributie.
• Overlijden van beide betalende ouders, tenzij de kinderen tot en met 17 jaar aangegeven hebben lid te willen blijven tegen doorbetaling van de contributie, welke normaliter door de beide ouders betaald zouden worden (bij 1 kind 1 maal de contributie).
Wanneer bij leden, die buiten het ‘werkgebied’ van de vereniging wonen of gaan wonen c.q. verblijven, mits aangemeld bij het bestuur, een sterfgeval voorkomt en de overledene elders wordt begraven of gecremeerd waarbij de uitvaart door een andere vereniging c.q. instantie word verzorgd, dan hebben deze leden dezelfde rechten als de leden, die in het ‘werkgebied’ wonen c.q. verblijven (zie ook artikel 6, 7 en 10). Een sterfgeval moet binnen 24 uur gemeld worden aan de uitvaartverzorger. Indien hier NIET aan wordt voldaan,dan kan het bestuur besluiten of er een tegemoetkoming wordt gegeven voor de kosten, die normaliter door de vereniging worden gedragen.
Artikel 3. Bij verhuizing dienen leden hun nieuwe adres aan de administrateur door te geven.
CONTRIBUTIE
Artikel 4. Als de contributie UITERLIJK 3 maand na ontvangst van de nota niet betaald is aan de penningmeester vervallen alle rechten. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan alleen schriftelijk aan het bestuur met inachtneming van een opzegtermijn van 4 weken voor het einde van het boekjaar.
BESTUUR
Artikel 5. Het bestuur van de vereniging bestaat uit minimaal 5 personen, te benoemen door en op de Algemene Ledenvergadering bij volstrekte meerderheid van stemmen voor een periode van 3 jaar. Op elke Algemene Ledenvergadering moet een bestuurslid volgens rooster aftreden. Ieder aftredend bestuurslid is terstond herkiesbaar. Het bestuur regelt de functies onderling.
Artikel 6. Bestuursleden genieten geen bezoldiging . De administrateur krijgt echter een jaarlijkse vergoeding; vast te stellen door de Algemene Ledenvergadering op voorstel van het bestuur. De bestuursleden hebben op alle vergaderingen vrije vertering. De voorzitter leidt de vergadering. De secretaris maakt notulen van de bestuursvergaderingen en van de Algemene Ledenvergadering. De secretaris voert alle correspondentie van de vereniging. Het bestuur houdt een ledenlijst bij, voert het beheer over de financiële middelen van de vereniging en bespreekt op één der laatste bestuursvergadering voor de Algemene Ledenvergadering de financiële toestand van de vereniging. De penningmeester is ten allen tijde verplicht op aanvraag inzage te geven van de boeken en de kas aan de overige dagelijkse bestuursleden, eventueel vergezeld van een algemeen bestuurslid.
Artikel 7. Het bestuur mag de hulp inroepen van personen die geen lid van de vereniging zijn voor het verrichten voor diensten. Het bestuur heeft ten allen tijde het recht maatregelen te nemen om de ingeroepen hulp. die zich niet gedraagt volgens de regels en voorschriften van de vereniging, niet meer op te roepen. Deze hulpen mogen lid zijn van het bestuur (alleen als ze lid zijn), maar mogen maximaal 40% van het totale bestuur uitmaken. De beloning voor de verschillende diensten van de in dit artikel genoemde personen wordt vastgesteld op de Algemene Ledenvergadering op voorstel van de Algemene Ledenvergadering of het bestuur.
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 8. Binnen 6 maand na het boekjaar, welke loopt van januari t/m december, wordt een Algemene Ledenvergadering gehouden, welke minstens 14 dagen van te voren ter kennis aan de leden zal worden gebracht. Alle leden hebben op een Algemene Ledenvergadering 1 stem per betalend lid.
In deze vergadering zijn de volgende onderwerpen aan de orde:
a. De notulen van de vorige Algemene Ledenvergadering of een eventuele Buitengewone Ledenvergadering.
b. Rekening en verantwoording alsmede het financieel jaarverslag door de penningmeester.
c. Verslag kascommissie
d. Dechargeverlening bestuur door de Algemene Ledenvergadering
e. Bestuursverkiezing en voorziening in eventuele vacatures.
f. Bestuursmededelingen
g. Vaststellen contributie / entreegelden / donatiegelden aankomend jaar.
h. Vaststellen waarde c.q. tegenwaarde van het verstrekkingenpakket
KENNISGEVING VAN OVERLIJDEN
Artikel 9. Wanneer bij één der leden een sterfgeval plaats vindt dan moeten de nabestaanden binnen 24 uur de uitvaartverzorger van de vereniging of de vereniging hiervan in kennis stellen
VERGOEDINGEN
Artikel 10. De diensten, die door de vereniging worden verricht zijn:
Art. 10 A. Indien het hoofd van een gezin als lid staat ingeschreven kunnen onderstaande personen aanspraak maken op de rechten welke het lidmaatschap geeft:
1. het ingeschreven lid zelf; 2. indien hiervoor contributie wordt betaald, de echtgenote van het ingeschreven lid; 3. Indien voor de echtgenote contributie wordt betaald of indien deze is overleden of duurzaam gescheiden van de echtgenoot leeft: a. eigen en stiefkinderen die jonger zijn dan achttien jaar. b. pleegkinderen die jonger zijn dan achttien jaar en grotendeels op kosten van het lid worden onderhouden.
Art. 10 B. Indien er een levenloos kind wordt geboren of een kind overlijdt in het eerste jaar na geboorte, geboren uit een moeder onder art. 1O A, 3 a. of van een moeder die dat eerste jaar nog als alleenstaande zelfstandig lid is om vervolgens lid te worden als een incompleet gezin,worden in een dergelijk geval tevens lidmaatschapsrechten toegekend.
Art. 10 C. Het personeel bestaat uit:
a. een voorganger/aflegger
b. vier dragers
c. klokluider
d. een grafdelver
Dit personeel wordt gekozen door het bestuur, zoveel mogelijk uit de leden. De benoeming geschiedt tot wederopzegging. De bezoldiging van het personeel wordt bepaald door het bestuur.
Art. 10 D. Bij een voorkomend sterfgeval, waarmede de voorganger zo spoedig mogelijk in kennis moet worden gesteld door een nabestaande van de overledene, zullen voor zover men dit verlangt, de volgende diensten worden bewezen:
a. het doen van aangifte van overlijden ter Gemeentesecretarie
b. het afleggen van de overledene
c. het kisten van de overledene
d. het graven van een graf
e. het sluiten van een graf
f. het vervoer op de dag van overlijden. Het overbrengen naar uitvaartcentrum/opbaar locatie. Mits binnen een afstand van 25 km. vanaf de toren van Siddeburen.
g. Het vervoer op de dag van de uitvaart (statievervoer).
Bij begrafenis: het vervoer van de plek van de samenkomst (plechtigheid) rechtstreeks naar de begraafplaats in hetzelfde dorp als waar de samenkomst (plechtigheid) wordt gehouden mits binnen een afstand van 25 km. vanaf de toren van Siddeburen.
Bij crematie: het vervoer van plaats van opbaring rechtstreeks naar een crematorium tot max. 25 km. vanaf de toren van Siddeburen.
h. Een volgauto voor vervoer van familieleden en/of belangstellenden.
Bij begrafenis: het vervoer vanaf de plek van de samenkomst (plechtigheid) naar de begraafplaats binnen een afstand van 25 km. vanaf de toren van Siddeburen.
Bij crematie: het vervoer vanaf de plek van de opbaring/samenkomst naar een crematorium binnen een afstand van 25 km. vanaf de toren van Siddeburen. Wachttijd max. 60 minuten.
In beide gevallen wordt de familie en/of belangstellenden weer teruggebracht naar de plek van samenkomst/plek van opbaring.
i. het ter aardebestellen van het lijk:
j. het luiden van de kerkklok.
Art. 10 E. Bij een voorkomend sterfgeval heeft men recht op de volgende verstrekkingen in natura
a. een door de vereniging beschikbaar gestelde kist;
b. indien hiervoor extra contributie wordt betaald: een grafkelder.
Art. 10 F. De in artikel 10 D genoemde diensten (voor zover niet uitgevoerd door het personeel van de vereniging) en de artikel 10 E genoemde verstrekkingen in natura worden, voor zover daarvoor in aanmerking komend, jaarlijks door het bestuur aanbesteed, voor zover mogelijk bij ingezetenen.
Art. 10 G. De totale kosten van de in art. 10 D genoemde diensten en de in art. 10 E genoemde verstrekkingen in natura zullen nimmer meer mogen bedragen dan een begrafenis vanuit Siddeburen, Steendam of Tjuchem naar één der begraafplaatsen te Siddeburen zou hebben gekost. Deze norm wordt ook voor vergoeding bij crematie gehanteerd. De meerdere kosten zullen door de erfgenamen van de overledene moeten worden betaald.
Art. 10 H. De in artikel 10 D genoemde diensten en de in artikel 10 E genoemde verstrekkingen in natura komen slechts voor rekening
14van de vereniging, voor zover het bestuur of een door haar aangewezen gemachtigde hiervoor opdracht heeft gegeven, tenzij het bestuur anders beslist
Art. 10 I. Bij sterfgevallen van personen boven acht jaren geschieden de diensten door het voltallig personeel. Bij kinderen van één tot acht jaar wordt het personeel met twee dragers verminderd. Bij kinderen beneden een jaar is de tegenwaarde van de totale dienstverlening maximaal 30% van de tegenwaarde bij een volwassene In bijzondere gevallen kan van deze regels worden afgeweken, zulks ter beoordeling van het bestuur.
Keuze pakket:
A, C en E leden: betalen contributie voor een volledige begrafenis, met inbegrip van een grafkelder.
Ingeval van crematie is er eveneens recht op uitkering, doch maximaal het bedrag wat in het betreffende jaar voor een begrafenis wordt uitbetaald inclusief een kelder
B, D en F leden: Betalen contributie voor een volledige begrafenis, doch zonder grafkelder ingeval van crematie is er eveneens recht op uitkering, doch maximaal het bedrag wat in het betreffende jaar voor een begrafenis wordt betaald exclusief een kelder.
Het vervullen van alle formaliteiten en verrichten van alle diensten t.b.v. de algehele regeling en verzorging van de uitvaart. Deze tegenwaarde van deze diensten kan NOOIT hoger zijn dan de werkelijke kosten.
Artikel 11. Er zal geen uitkering worden verleend bij een overlijden ten gevolge van een plan tot zelfdoding waarbij met voorbedachte rade een lidmaatschap van de vereniging is aangegaan
VERZORGING VAN DE UITVAART
Artikel 12. De uitvaartverzorger dient:
a. er voor te zorgen dat bij elke dienstverrichting een uniform wordt gedragen
b. na de kennisgeving van overlijden de overledene af te leggen en te kisten in overleg met de nabestaanden
c. de aangifte bij de burgerlijke stand binnen de wettelijke termijn te regelen, na eerst de benodigde gegevens te hebben verzameld. Tevens moet hij zorgen voor de toestemming om de overledene te vervoeren en te begraven c.q. te cremeren.
d. de benodigde dragers minimaal 24 uur vóór de uitvaart in kennis te stellen.
e. Na gepleegd overleg met de nabestaanden
* bij een begrafenis met degene die de graven uitgeeft te overleggen
* bij een crematie overleg te voeren met een crematorium
f. stipt op het uur van de uitvaart ter plaatse aanwezig zijn om alles onder zijn leiding
g. ordelijk en netjes te laten verlopen
h. bij een uitvaart voor de rouwauto en de baar uitgaan en het werk van de dragers te regelen.
Artikel 13. De dragers dienen stipt op het uur van de uitvaart aanwezig te zijn bij het sterfhuis of de plaats van waaruit de uitvaart plaats vindt. Zij behoren netjes gekleed te zijn, goed gewassen, geschoren en geschoeid, dit alles naar genoegen van het bestuur. De verrichtingen dienen met gepaste eerbied gedaan te worden. Bij ziekte of verhindering zal zijn/haar plaats worden ingenomen door een reserve of iemand door het bestuur c.q. de uitvaartverzorger aan te wijzen. De bediening zal eveneens netjes gekleed moeten zijn.
Diegenen, die betrokken zijn bij de uitvaart, hetzij bij het dragen, afleggen, kisten, hetzij bij de bediening, gedragen zich naar de aanwijzingen van de uitvaartverzorger.
Artikel 14. A De tijd van de uitvaart is naar de keuze van de nabestaanden in overleg met de uitvaartverzorger.
Wordt een overledene van elders hier begraven c.q. gecremeerd en de diensten van de vereniging worden verlangd, dan gelden dezelfde regels.
Artikel 14. B Wanneer op een dag meer dan één begrafenis of crematie moet plaatsvinden, wordt een regeling getroffen met de betrokken families. Kan men niet tot overéénstemming komen, dan beslist het bestuur.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 15. 15a. Niet anders dan in de Algemene Ledenvergadering kunnen in dit reglement veranderingen worden aangebracht. Herziening van dit reglement kan alleen plaatsvinden op voorstel van het bestuur of minstens 20 van de stemgerechtigde leden. Voorstellen tot herziening van dit reglement door de leden, moeten minstens 14 dagen voor de Algemene Ledenvergadering ter kennis van het bestuur worden gebracht om behandeld te kunnen worden op de Algemene Ledenvergadering. Wijzigingen worden slechts vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering als 2/3 van de aanwezige leden zich vóór heeft verklaard, waarna de leden worden geïnformeerd. 15b. Over personen stemt men indien gewenst schriftelijk, over zaken mondeling. 15c. Ieder nieuw lid ontvangt een exemplaar van dit reglement van de penningmeester. Indien, naar oordeel van het bestuur, de noodzakelijke uitgaven niet uit de middelen c.q. bezittingen van de vereniging kunnen worden betaald, dan is de Algemene Ledenvergadering bevoegd om een hoofdelijk omslag over de leden te heffen
Artikel 16. Gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.
Artikel 17. De vereniging is aangesloten bij de GESCHILLENCOMMISSIE VOOR HET UITVAARTWEZEN,
Eventuele geschillen kunnen aan deze Geschillencommissie worden voorgelegd. De beslissing door de Geschillencommissie is bindend voor beide partijen.
Adres van de geschillencommissie:
Stichting GESCHILLENCOMMISSIE UITVAARTWEZEN POSTBUS 90600 2509 LP DEN HAAG. Tel.: 070-3105310
Dit reglement treedt in werking een dag na de vaststelling, waarna alle voorgaande huishoudelijke reglementen vervallen zijn.
April 2009